Deze middag, georganiseerd door KIVI Asset Management en de NVRB, biedt inzicht in de complexe wereld van beweegbare bruggen. Door de combinatie van weg- en vaarverkeer stelt dit object hoge eisen aan assetmanagement, zowel technisch als organisatorisch. We behandelen onderwerpen als informatievoorziening, risicomanagement en beheer bij vervanging of onderhoud. Het programma biedt lezingen van experts en een interactieve paneldiscussie. Aanmelden is gratis voor leden. NVRB-leden aanmelden via de button op deze pagina en anderen via de KIVI-website .
Beweegbare bruggen
Een brug ligt altijd in de weg! De concentratie van diverse functies in één object zorgt ervoor dat zelfs bij storingsvrij functioneren, een beweegbare brug altijd één van de ondersteunende functies (wegverkeer of hoog vaarverkeer) verhinderd. Deze complexiteit in het object heeft ook zijn weerslag op het assetmanagement ervan:
Wie zijn de stakeholders van het object en wat zijn de afspraken over het beheer ervan? Bij een storing waardoor een brug niet meer omhoog kan, wordt de doorstroming van wegverkeer verbeterd. Toch zijn afspraken nodig om tijdig herstel te garanderen en het vaarverkeer te hervatten.
Dit principe geldt nog meer bij geplande onderhoudswerkzaamheden ten gevolge van grote vervangingen. Tel daarbij op dat het moment dat een grote vervanging ingepland wordt, ook een uitgelezen moment is om zonder veel extra hinder andere aspecten op te pakken. Denk aan aspecten ten gevolge van veranderd gebruik (bijvoorbeeld het verzwaren van het Val vanwege toegenomen verkeersintensiteit, of het op afstand bedienbaar maken van verschillende bruggen), of ten gevolge van nieuwe eisen/regelgeving (denk aan machinerichtlijn, duurzaamheid, circulariteit, ...). Hierdoor dijen 'eenvoudige' projecten snel uit tot complexe kolossen met een zeer grote doorlooptijd.
Een andere assetmanagementuitdaging is de informatievoorziening van beweegbare bruggen. Hoe zorgen we ervoor dat de risico's die de aannemer opmerkt bij inspecties of andere onderhoudstaken op het juiste moment en juiste detailniveau beschikbaar zijn bij de assetowner? En hoe zorgen we ervoor dat de risico's van de beheerder worden meegenomen in de inspectieplanningen?
Het programma van het kenniscafé zal beide onderwerpen behandelen:
15:00 - 15:15 - Inloop
15:15 - 15:30 - Welkomstwoord gemeente Rotterdam
15:30 - 16:00 - Kodo Sektani (Antea): Hoe houden we een grote vervanging beheersbaar?
16:00 - 17:00 - Paneldiscussie met stellingen
1) Afstandsbediening bespraart geen kosten;
2) Beweegbare bruggen moeten veel meer gestandaardiseerd worden;
3) De eindgebruiker staat centraal bij besluitvorming over grote wijzigingen.
17:00 - 18:00 - Napraten in dialooggroepjes - roulerend langs experts
18:00 - 18:45 - Diner met borrel, napraten en netwerken.
Kennis van beweegbare bruggen is ook toepasbaar op sluizen en stuwen. Besluitvorming rondom beweegbare bruggen wordt daarin gevoed vanuit het beheer van wegen (landverkeer), vaarwegen (waterverkeer) en de lokale omgeving.
Wij gaan deze onderwerpen behandelen met de volgende 4 sprekers:
- Henk-Jan van Wijk (Technisch Assetmanager, Gemeente Rotterdam)
- Kodo Sektani (Consultant Werktuigbouw, Antea Group)
- Tessa van Nierop (Assetmanager Waterwegen, Provincie Zuid Holland)
- Jasper Kruidhof (Regisseur Asset Management, Rijkswaterstaat)
Routebeschrijving
Gemeente Rotterdam; Adres: Wilhelminakade 179, 3072 MC Rotterdam; Gebouw ‘De Rotterdam’. Aanmelden bij de hoofdingang.
Auto: Parkeerkosten: €5,00/uur en Dagkaart €35,- Q-park ‘De Rotterdam’
OV: Vanaf Station Rotterdam Centraal met metro E & D, uitstappen op metrostation Wilhelminaplein, vanaf hier loop je in 6 min. naar de hoofdingang van ‘De Rotterdam’.
Datum | 26-11-2024 15:00 |
Einddatum | 26-11-2024 19:00 |
Sluitingsdatum | 25-11-2024 |
Max. deelnemers | 40 |
Aantal plaatsen | 27 |
Prijs per persoon | Leden: gratis, Niet-leden: 40 euro (via KIVI inschrijven) |
RAM&PHM 4.0: Advanced methods for Reliability, Availability, Maintainability, Prognostics and Health Management of industrial equipment
The course is organized by the Department of Energy, Politecnico di Milano with the technical sponsorship of the European Safety and Reliability Association (ESRA), the IEEE – Reliability Society (Italian Chapter), ARAMIX Srl, MINES Paris-PSL University, Centre de Recherche sur les Risques et les Crises (CRC)(France).
The European Safety and Reliability Association (ESRA, https://esra.website) provides further support to the course by also financing two scholarships to cover the registration fee of two PhD students.
The expected participants to the course are plant, process, quality, safety and maintenance engineers, asset managers, data scientists, researchers and PhD students working and studying in the areas of Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS), and of Prognostics and Health Management (PHM).
The goal of the course is to provide participants with advanced methodological competences, analytical skills and computational tools to effectively operate in the areas of reliability, availability, maintainability, safety, diagnostics and prognostics of components, systems and infrastructures.
The program offers lectures on advanced (Artificial Intelligence, Machine Learning) methods for the Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) analysis of complex systems, and on Prognostics and Health Management (PHM) for condition-based and predictive maintenance.
Hands-on sessions are also carried out to allow the participants to directly apply the methods explained in the lectures to practical case studies (MATLAB and/or PHYTON will be used).
The course will be held in hybrid setting (both physical and virtual attendance is allowed) at the Department of Energy - Politecnico di Milano, Campus Bovisa La Masa, 20156, Milano, Italy from 18/11/2024 to 20/11/2024.
Datum | 18-11-2024 |
Einddatum | 20-11-2024 |
Sluitingsdatum | 13-09-2024 |
Max. deelnemers | 100 |
Aantal plaatsen | 100 |
Prijs per persoon | €2,500.00 |
KIVI Regio Gelderland organiseert het seminar INSPECTIE MET DRONES in samenwerking met KIVI Regio Noord-Oost en KIVI afdeling Asset Management & Maintenance.
Datum | 13-11-2024 16:00 |
Einddatum | 13-11-2024 20:45 |
Sluitingsdatum | 12-11-2024 |
Max. deelnemers | 50 |
Aantal plaatsen | 50 |
Prijs per persoon | Gereduceerd tarief mogelijk voor NVRB-leden |
Datum | 28-06-2024 |
Einddatum | 30-06-2024 |
Sluitingsdatum | 31-03-2024 |
Max. deelnemers | 200 |
Aantal plaatsen | 200 |
Prijs per persoon | (50 extra voor niet-ESRA leden, 100 euro extra voor registratie tussen 1 april en 1 mei) |
Registratie gesloten
Op donderdagavond 27 juni wordt er een lezingenavond georganiseerd over "Human Factors" binnen een technische omgeving. Het mag duidelijk zijn dat techniek niet op zichzelf staat, maar wordt bediend en onderhouden of er wordt op een andere manier mee geïnteracteerd. Daarom is de mens een cruciale factor in technische systemen en in de beschouwing van de kwantificatie van faalkansen binnen deze systemen.
Tijdens de bijeenkomst zal in de eerste lezing door Gerben Heslinga worden ingegaan op de wijze waarop risico’s van het menselijk handelen bij technische installaties worden geanalyseerd en ingeschat. Daarbij zal de analysemethode worden behandeld en zal worden ingegaan op belangrijke veroorzakers van risico’s van menselijk handelen en op verbetermaatregelen.
In een tweede lezing zal Hans Huisman (MARIN) ingaan op de relatie tussen Human Factors en automatisering. Specifiek zal worden gekeken naar de toepassing van nieuwe technologie in de binnenvaart en de grote zeevaart. Wat gebeurt er met de rol van de mens hierin?
Programma:
- 18:00 - 19:00 - Inloop met Surinaams Buffet*
- 19:00 - 20:00 - Lezing over analysemethoden voor menselijk handelen – Gerben Heslinga
- 20:00 - 21:00 - Lezing over nieuwe rol van mens bij toepassing van nieuwe technologie – Hans Huisman
* Graag bij het aanmelden eventuele dieetwensen doorgeven.
Over de sprekers
Gerben Heslinga werkt als zelfstandig adviseur bij Intermedion en daarbij veelal als risk manager en faalkansspecialist, met als specialisme het inschatten van risico’s van het menselijk handelen bij technische installaties. Hij heeft onder meer de overheid geadviseerd omtrent het tegengaan van risico’s bij grote Nederlandse waterkeringen en hij heeft geopereerd als procesmanager Integrale Veiligheid bij bruggen. Hij geeft trainingen op het gebied van project- en risicomanagement.
Hans Huisman is teamleider van het Human Factors team van MARIN. Dit team bestaat uit 8 specialisten met verschillende achtergronden, cognitief psychologen, voormalig zeevarenden en technisch geschoolden. Hans is na zijn studie elektrotechniek aan Technische Universiteit Delft zijn loopbaan begonnen bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Hier is zijn loopbaan in het Human Factors domein begonnen. Vervolgens is hij bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verder gegaan in het operationaliseren van Human Factors. Vijf jaar geleden heeft hij de overstap gemaakt van luchtvaart naar de maritieme wereld. Met toepassing van Human Centered Design en risico analyses met de focus op het menselijk handelen wil hij een bijdrage leveren aan een veiliger en schonere scheepvaart.
Datum | 27-06-2024 18:00 |
Einddatum | 27-06-2024 21:00 |
Sluitingsdatum | 24-06-2024 |
Max. deelnemers | 40 |
Aantal plaatsen | 9 |
Prijs per persoon | gratis |