oktober 2019 - Onzekerheid omarmen | Julia Burggraaf, TU Delft en ProRail

oktober 2019 - Onzekerheid omarmen | Julia Burggraaf, TU Delft en ProRail

Julia Burggraaf heeft cognitieve psychologie gestudeerd en is daarna als human factors en BowTie consultant werkzaam geweest. Momenteel promoveert ze aan de TU Delft op haar onderzoek bij ProRail. Ze gebruikt data van daadwerkelijke treinbewegingen om hypotheses over rijgedrag te toetsen, en de invloed van taakontwerp op werknemers in het algemeen.

Ik ben een psycholoog die van data houdt, en een beetje kan programmeren. Tijdens mijn opleiding in Leiden kwam het credo ‘meten is weten’ regelmatig voorbij en wat rijmt is natuurlijk waar. Ook heb ik aan die tijd de uitspraak ‘n = 1’ overgehouden. Een uitspraak die gepaard gaat met een opgestoken vingertje en afkeurend wordt uitgesproken op het moment dat iemand zijn theorie baseert op één voorval.

Lees meer: oktober 2019 - Onzekerheid omarmen | Julia Burggraaf, TU Delft en ProRail

juli 2019 - De blinde vlek van barrières | Alex de Ruijter, Slicerisk

Als je mij vraagt wat de definitie van een barrière of veiligheidsmaatregel is, citeer ik Sklet uit 2006: “Safety barriers are physical and/or non-physical means planned to prevent, control, or mitigate undesired events or accidents”1 . Deze definitie bevat een interessant woord. Planned. Dat woord impliceert dat een barrière als doel heeft ongewenste gebeurtenissen te voorkomen en dat dit ook formeel geregeld is. Door deze definitie te hanteren wordt een deel van veiligheid echter buiten beschouwing gelaten.

Lees meer: juli 2019 - De blinde vlek van barrières | Alex de Ruijter, Slicerisk

Contact

NVRB-secretariaat
p/a Vana Tsimopoulou
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

COPYRIGHT © NVRB 2019