Deze middag, georganiseerd door KIVI Asset Management en de NVRB, biedt inzicht in de complexe wereld van beweegbare bruggen. Door de combinatie van weg- en vaarverkeer stelt dit object hoge eisen aan assetmanagement, zowel technisch als organisatorisch. We behandelen onderwerpen als informatievoorziening, risicomanagement en beheer bij vervanging of onderhoud. Het programma biedt lezingen van experts en een interactieve paneldiscussie. Aanmelden is gratis voor leden. NVRB-leden aanmelden via de button op deze pagina en anderen via de KIVI-website .
Beweegbare bruggen
Een brug ligt altijd in de weg! De concentratie van diverse functies in één object zorgt ervoor dat zelfs bij storingsvrij functioneren, een beweegbare brug altijd één van de ondersteunende functies (wegverkeer of hoog vaarverkeer) verhinderd. Deze complexiteit in het object heeft ook zijn weerslag op het assetmanagement ervan:
Wie zijn de stakeholders van het object en wat zijn de afspraken over het beheer ervan? Bij een storing waardoor een brug niet meer omhoog kan, wordt de doorstroming van wegverkeer verbeterd. Toch zijn afspraken nodig om tijdig herstel te garanderen en het vaarverkeer te hervatten.
Dit principe geldt nog meer bij geplande onderhoudswerkzaamheden ten gevolge van grote vervangingen. Tel daarbij op dat het moment dat een grote vervanging ingepland wordt, ook een uitgelezen moment is om zonder veel extra hinder andere aspecten op te pakken. Denk aan aspecten ten gevolge van veranderd gebruik (bijvoorbeeld het verzwaren van het Val vanwege toegenomen verkeersintensiteit, of het op afstand bedienbaar maken van verschillende bruggen), of ten gevolge van nieuwe eisen/regelgeving (denk aan machinerichtlijn, duurzaamheid, circulariteit, ...). Hierdoor dijen 'eenvoudige' projecten snel uit tot complexe kolossen met een zeer grote doorlooptijd.
Een andere assetmanagementuitdaging is de informatievoorziening van beweegbare bruggen. Hoe zorgen we ervoor dat de risico's die de aannemer opmerkt bij inspecties of andere onderhoudstaken op het juiste moment en juiste detailniveau beschikbaar zijn bij de assetowner? En hoe zorgen we ervoor dat de risico's van de beheerder worden meegenomen in de inspectieplanningen?
Het programma van het kenniscafé zal beide onderwerpen behandelen:
15:00 - 15:15 - Inloop
15:15 - 15:30 - Welkomstwoord gemeente Rotterdam
15:30 - 16:00 - Kodo Sektani (Antea): Hoe houden we een grote vervanging beheersbaar?
16:00 - 17:00 - Paneldiscussie met stellingen
1) Afstandsbediening bespraart geen kosten;
2) Beweegbare bruggen moeten veel meer gestandaardiseerd worden;
3) De eindgebruiker staat centraal bij besluitvorming over grote wijzigingen.
17:00 - 18:00 - Napraten in dialooggroepjes - roulerend langs experts
18:00 - 18:45 - Diner met borrel, napraten en netwerken.
Kennis van beweegbare bruggen is ook toepasbaar op sluizen en stuwen. Besluitvorming rondom beweegbare bruggen wordt daarin gevoed vanuit het beheer van wegen (landverkeer), vaarwegen (waterverkeer) en de lokale omgeving.
Wij gaan deze onderwerpen behandelen met de volgende 4 sprekers:
- Henk-Jan van Wijk (Technisch Assetmanager, Gemeente Rotterdam)
- Kodo Sektani (Consultant Werktuigbouw, Antea Group)
- Tessa van Nierop (Assetmanager Waterwegen, Provincie Zuid Holland)
- Jasper Kruidhof (Regisseur Asset Management, Rijkswaterstaat)
Routebeschrijving
Gemeente Rotterdam; Adres: Wilhelminakade 179, 3072 MC Rotterdam; Gebouw ‘De Rotterdam’. Aanmelden bij de hoofdingang.
Auto: Parkeerkosten: €5,00/uur en Dagkaart €35,- Q-park ‘De Rotterdam’
OV: Vanaf Station Rotterdam Centraal met metro E & D, uitstappen op metrostation Wilhelminaplein, vanaf hier loop je in 6 min. naar de hoofdingang van ‘De Rotterdam’.
Informatie
Datum | 26-11-2024 15:00 |
Einddatum | 26-11-2024 19:00 |
Sluitingsdatum | 25-11-2024 |
Max. deelnemers | 40 |
Aantal plaatsen | 27 |
Prijs per persoon | Leden: gratis, Niet-leden: 40 euro (via KIVI inschrijven) |
Locatie | Gemeente Roterdam (Wilhelminakade 179) |